تحلیلگران سینمایی این روزها صحبت از موفقیت کلان انیمیشن‌های ژاپنی در سطح جهانی و رقابت سخت آن با تولیدات کمپانی والت دیزنی یکی از حامیان جدی رژیم‌صهیونیستی می‌کنند. این تحلیل‌ها حرف از آن می‌زند که انیمیشن‌های پرسروصدای والت دیزنی در مقابل جذابیت و توانایی‌های روزافزون کارتون‌های ژاپنی، دارند رنگ می‌بازند و میدان را به حریف قدرتمند خود واگذار می‌کنند.
کد خبر: ۱۴۳۱۳۵۲
نویسنده کیکاوس زیاری | گروه فرهنگ و هنر
 
اهل فن در این رابطه به‌خصوص از انیمیشن «سوزومه» نام می‌برند که در یک سال اخیر غوغایی در کشورهای مختلف راه انداخته و به‌جز ژاپن، نمایش موفقیت‌آمیز و پولسازی در بسیاری از کشورهای دیگر دنیا داشته است. بعد از اکران عمومی این درام خانوادگی پرتنش در اواخر سال ۲۰۲۲، تماشاگران کشورهای صنعتی و پیشرفته در دو قاره آمریکا و اروپا اوایل سال ۲۰۲۳ توانستند به تماشای آن بنشینند. تاکنون بیش از ۴۷ میلیون بلیت سوزومه در سطح جهانی فروخته شده که این تعداد برای یک محصول غیرهالیوودی و بلاک باستر، حکم یک پدیده عجیب و غریب را دارد. داستان این درام فانتزی درباره دختربچه‌ای است که در جست و جوی مادر خویش است و در همان حال، چنان قدرت‌هایی دارد که می‌تواند فاجعه‌های طبیعی همچون سیلاب و زلزله را کنترل و مهار کند. این دختربچه در سفر اودیسه‌وار خود به نقاط مختلف ژاپن، یاد می‌گیرد مشوق و اجرا‌کننده کارهای نیک و خوب باشد و با سیاهی و اهریمن مبارزه کند.
سودو تاداشی، تحلیلگر و روزنامه‌نگار سرشناس ژاپنی درباره موفقیت بین‌المللی سوزومه می‌گوید: «جای تعجب است که تماشاگران خارجی با آن‌که با زبان ژاپنی آشنایی ندارند، با داستان و فیلم ارتباط خیلی خوبی برقرار کرده‌اند. دلیل اصلی این ارتباط‌گیری در پیام انسانی و صلح‌طلبانه فیلم است که پیامی مشترک و همگانی در سراسر جهان است. در عین حال، سادگی فیلم و دوری آن از زرق و برق و افراط موجود در انیمیشن‌های هالیوودی ووالت‌دیزنی، ازدیگر عوامل همدلی عموم تماشاگران بین‌المللی با آن بوده است. این فیلم داستان خودرا خیلی ساده و روان تعریف می‌کند و این تعریف به زبانی ساده و روان است. بیننده سوزومه هنگام تماشای آن احساس نمی‌کند که قرار است مقهور توانایی‌های تکنیکی فیلم و جلوه‌های پیشرفته کامپیوتری آن باشد.»
ماکاتو شینکای، کارگردان فیلم برای ساخت و تولید سوزومه چیزی نزدیک به چهار سال زمان صرف کرد و می‌گوید: «البته برای هنر گران‌قیمتی مثل سینما بازگشت سرمایه و فروش خوب هر فیلمی جزو ملزومات است. اما این مسأله باعث نمی‌شود که من به کبفیت کار توجهی نکنم و بیننده‌ام را با یک فیلم سردستی سرگرم کنم. برای من اهمیت بسیار زیادی دارد که هر فیلمی که می‌سازم، از چنان کیفیت خوب تکنیکی و داستانی برخوردار باشد که تماشاچی هنگام ترک سالن سینما، این حس را داشته باشد که چیز تازه‌ای به‌دست آورده و با داشته‌های بیشتری راهی خانه‌اش می‌شود. برعکس تولیدات هالیوودی که مهم‌ترین نکته برایش سرگرم کردن تماشاچی به هر قیمت ممکن است، انیمیشن‌های ما در کنار سرگرم کردن بیننده چیزهای تازه‌ای به او منتقل می‌کند که می‌تواند در زندگی عادی به کمک‌شان بیاید. موفقیت کلان سوزومه مرهون موفقیت عظیم «سلاخ‌کننده شیطان ۲» است که قبل از فیلم ما اکران جهانی داشت و توانست توجهات را به سمت سینمای مستقل و غیرمتعارف ما جلب کند.»
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها